Alcohol
13,50%
Wijn Categorie
Zoete wijnen
Land
Italië [it]
Restsuiker
droog
Inhoud (l)
0,75 liter
Sluitingstype
Kurk
Wijnmaker
Picco Maccario
Wijngoed informatie
Een jong bedrijf, met één duidelijk voordeel: een aanééngesloten wijngaard van
70 hectare, en een winery die in het hart daarvan ligt. Wat meteen opvalt aan
dit bedrijf is het grenzeloze perfectionisme dat door iedereen gedragen wordt.
Vanaf de verzorging van de wijngaard tot het ontwerp van het logo en de
etiketten, over alles is lang en grondig nagedacht. Het logo, een gestileerde
roos in een schild, is symbolisch in meer dan één opzicht: het schild is een
gelijkzijdige driehoek met licht gebogen zijden, zo symboliseert het een glas.
De roos is, in de mythe van Adonis, een symbool voor het bloed van Venus en
staat daarom voor Liefde en Nieuw Leven. In de mythe van Dionysus, de God van de
wijn, dragen de hoofdpersonen kronen van rozen, omdat die de kracht zouden
hebben geheimen te bewaren onder invloed van alcohol. Zo symboliseert de roos
geheimhouding, en in biechtstoelen werden vaak versiering van rozen aangebracht,
opdat men zijn ontboezemingen ‘sub rosa’ kon doen – onder geheimhouding. De roos
is als plant ook gevoeliger voor ziekten dan wijnstokken, en daarom staat er bij
Pico Maccario voor elke rij wijnstokken een rozenstruik – van een eigen, unieke
soort.De etiketten dragen natuurlijk de naam van de winery en van de wijn, plus
de verplichte informatie, maar wie goed kijkt ziet een spel van schaduwen. In de
achtergrond zijn delen van schilderijen gebruikt, en wel heel specifiek de
mantels van de maagd Maria, zoals die is geschilderd door bijvoorbeeld
Michelangelo en Sandro Botticelli – niet de minste namen. De beide broers
Maccario, Pico en Vitaliano, hebben voor hun bedrijf ook meteen een unieke fles
laten ontwerpen, waarop het schild met de roos is terug te vinden. Kosten noch
moeite zijn gespaard, niets is aan het toeval overgelaten. En de wijnen? Daar is
dezelfde aandacht aan besteed. Uitermate verzorgde wijnen, die niet de sluitpost
zijn van een uitgekiend marketing-verhaal, maar de kern van de hele onderneming.
Zonder deze wijnen geen marketing-verhaal, uitgekiend of niet.